Subject: FW: Abipalve avaldus
From: "SM kantselei info" <[email-masked]>
To: "Mall Hiet" <[email-masked]>
Date: Thu, 13 Feb 2025 16:26:16 +0200

Tähelepanu!
Kiri saabus väljastpoolt ametit/RM valitsemisala. Palume linke ja faile 
mitte avada, kui kiri on saabunud tundmatult aadressilt!

From: EHPV <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Sent: Monday, February 10, 2025 4:52 PM
To: Riina Sikkut - SOM <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Cc: Anette Mäletjärv - SOM <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >; Rasmus Sinivee - SOM 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; Latsin Alijev 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; Vassili Skripkin 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; Jekaterina 
Smirnova <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: Abipalve avaldus

Abipalve avaldus

Lugupeetud proua minister Riina Sikkut,

mina, Latšin Alijev, valitsusvälise organisatsiooni MTÜ Eesti 
HIV-positiivsete Võrgustik ( <http://www.ehpv.ee> www.ehpv.ee) juhatuse 
esimees, palun Teilt Eestimaa HIV-positiivsete inimeste kogukonna nimel 
toetust seoses tõsise olukorraga, millega meie organisatsioon silmitsi 
seisab.

MTÜ EHPV on mittetulunduslik heategevusorganisatsioon, mis tegutseb 
rahvatervise valdkonnas. Oleme nn ühiskondlike haiguste nagu HIV-nakkus, 
viiruslik hepatiit, tuberkuloos, sugulisel teel levivad nakkused ja 
sõltuvusprobleemid (sh sõltuvus uimastitest või alkoholist) ennetamise 
vallas teaduspõhistest lähenemistest juhindudes töötanud 20 aastat. Meil on 
kogu riigi peale viis kogukonnakeskust – Tallinnas, Narvas, Jõhvis, Tartus 
ja Pärnus – ja me töötame ka Eesti kinnipidamisasutustes. Meie tegevust on 
seni rahastanud riik, Tallinna linn ja rahvusvahelised sihtasutused.

Meie Narva keskus tegutseb soodustingimustel omavalitsuse ruumides, Tartu, 
Tallinna ja Jõhvi keskused kommertstingimustel ning Pärnu keskus kohalike 
ametkondade toetusel.

2025. aastal rahastavad meie programme:

• Tervise Arengu Instituut (HIV-kogemusnõustamise teenus Narvas, 
Ida-Virumaal ja Tallinnas – Narva linnas osaliselt aasta lõpuni, 
Kirde-Eestis ja Tallinnas kuni 2025. a augustikuuni) – 60 000 euro ulatuses;

• Tallinna Linnavalitsus (tugiisikuteenus HIV-positiivsetele Tallinna 
elanikele ja pagulastele) – 10 000 eurot;

• Elton Johni AIDS-i Sihtasutus (MSM Kontrollpunkt; projekti peamine eesmärk 
on parandada ja laiendada HIV-i ennetuse ja ravi programmide MSM-idele 
kättesaadavust kogu Eestis; ennetustegevused hõlmavad igakülgset 
HIV-testimist ja olemasoleva PrEP-programmi edendamist) – 180 000 eurot;

• Ameerika Ühendriikide saatkond Tallinnas (HIV-positiivsete Ukraina 
pagulaste kohanemise toetamine) – 100 000 eurot.

Meie organisatsiooni töötajaskond koosneb tervishoiu ja rahvatervise 
valdkonna professionaalidest; täis- või osalise koormusega on Võrgustiku 
palgal 20 inimest. Tänu rahvusvahelisele abile oleme saanud tööle värvata 
kuus sõjapagulast Ukrainast (kolm kogemusnõustajat, ühe sotsiaaltöötaja, ühe 
psühholoogi ja ühe erianalüütiku).

Meie pingutuste edukus ja läbipaistvus on võimaldanud meil luua tugevad 
partnerlussuhted riiklike ja kohalike ametkondade ning tervishoiuasutuste ja 
valitsusväliste organisatsioonidega, millest meil on abi heategevuslike 
programmide eksperttasemel vaagimisel, väljatöötamisel ja ellurakendamisel.

Meie töö eesmärk on aidata kõige haavatavamatel rahvastikurühmadel jõuda 
ennetusteenustele, testimisele, ravile, toetusele ja hooldusele, 
seminaridele ja koolitustele; pakkuda spetsialistidele koolitusi ja seminare 
ning viia läbi epidemioloogilisi ja käitumisalaseid uuringuid sihtrühmade 
seas. Sel moel panustame kogu ühiskonna tervise tugevdamisse ja konkreetsete 
inimeste elukvaliteedi parandamisse.

Meie abipalve avalduse mõte on, et hetkel on EHPV kogukonnakeskused 
Tallinnas aadressil Uus-Sadama 21-303 ja Jõhvis aadressil Rakvere 4 sattunud 
drastiliselt keerulisse olukorda.

Meie tegevuste (s.t ruumide rendi ja kogemusnõustajate töötasude) 
rahastamine Tervise Arengu Instituudi kaudu jätkub kokkuleppe kohaselt vaid 
2025. a augustini. Olukorda keerustab veelgi asjaolu, et üürime Jõhvi 
kogukonnakeskuse ruume kahasse teise organisatsiooniga (MTÜ-ga LUNEST). 
2025. a 1. märtsist alates MTÜ LUNEST tegevust Kirde-Eestis enam ei 
rahastata, ja edaspidi peab meie organisatsioon leidma võimaluse ruumide 
rendi tasumiseks üksinda.

Teine meie jaoks väga raske sündmus oli USA Trumpi administratsiooni otsus 
peatada kolmeks kuuks USA rahastatud projektid : nende saatus pole teada.

Elton Johni Sihtasutuse projekt tööks MSM-idega lõppeb tänavu 1. juulil.

Me muidugi loodame väga, et suudame rahvusvahelist rahastust pikendada, kuid 
oleme samas veendunud, et meie kogukonda peaks toetama ka Eesti riik.

Suhtume kujunenud olukorda pandeemia, kriisi ja Ukraina sõja kontekstis täie 
vastutustundega.

Praegu üritame me oma kogukonnakeskuseid päästa ja sellega seoses palume 
Teil vastata ja aidata meil meie tööd alal hoida.

Aastatel 2023–2025 on tänu meile laekunud Eestisse rohkem kui 600 000 euro 
ulatuses rahvusvahelist rahastust. Samal perioodil oleme Eesti riigilt 
saanud toetust 160 000 euro ulatuses.

Lugupeetud proua minister, me palume Teil kaaluda võimalust meie keskuseid 
toetada, samuti võimalust, et ministeerium tunnustaks meie organisatsiooni 
ametliku partnerina. Samuti palume võimalust teiega kohtuda ja kommenteerida 
meie olukorda. Palume kaaluda võimalust läbivaadata eelarve 2025 aasta 
lõpuni.

40 aastat HIV-i epideemia vastu võitlemist on kogemus, mis rajaneb 
inimõigustel ja kogukonnapõhisusel, ehk mis tahes epideemia vastase võitluse 
alustaladel. Oleme alati uskunud, et mõjutatud kogukondade, riiklike 
struktuuride ja tervishoiusüsteemi vahel usalduslike suhete loomine on 
vajalik selleks, et tõhusalt ja kiiresti reageerida epidemioloogiliste 
väljakutsete kiirele levikule ning aidata rakendada ellu rahvusvahelist 
algatust teha AIDS-ile 2030. aastaks lõpp, mis oleks kooskõlas meie 
järgmiste sihtmärkidega – null uut HIV-i nakatumist ja null AIDS-iga seotud 
surmajuhtumit.

Me usume, et riiklik komisjon peaks uuendama HIV-iga võitlemise riiklikku 
tegevuskava nii, et selle raames oleks võimalik leida lahendus kõigile 
ühiskondlikult olulisi teemasid puudutavatele pakilistele ja 
strateegilistele probleemidele.

Nii inimeste kui ka organisatsioonide eludes tuleb ette olukordi, milles 
väline tugi on hädavajalik.

Lugupidamisega,

Latšin Alijev,

MTÜ EHPV juhatuse esimees,

E-post: [email-masked] <mailto:[email-masked]>

Tel: +372 5870 6070